Prima pagină Membri Celule Contact

Despre Noi

Pentru a putea explica mai bine cum şi de ce s-a format asociaţia noastră, trebuie să ne întoarcem puţin în timp. Acum aproximativ 6 ani un grup de prieteni care stăteau foarte aproape unii de alţii şi care cu destule sacrificii reuşiseră să întindă câteva segmente de cablu între calculatoarele de acasa, s-au decis să impartă egal costurile unui abonament de modem de cablu. La vremea respectivă o asemenea conexiune la internet reprezenta un adevarat lux, cu mult peste fondurile de care dispunea oricare dintre ei. Aşa cum costurile erau împărţite egal şi canalul de date era partajat tot egal. Încetul cu încetul acestui grup de prieteni s-au alăturat şi prietenii prietenilor, apoi vecinii, apoi cunoscuţi din cartier pe care îi ştiam numai din vedere... În sfârşit bugetul astfel strâns a permis înlocuirea modemului de cablu cu o legătură prin fibră optică. Ştim, nu este nici pe departe o evoluţie unică - suntem convinşi că multe alte reţele "de cartier" au pornit în mod similar, însă de aici lucrurile încep să se schimbe. Dacă pentru majoritatea acesta este punctul în care se pun bazele unei firme şi apar abonamente, contracte de servicii, etc. noi încercăm să continuăm ideea care a pornit totul: trafic nelimitat şi lăţime de bandă împărţită în mod egal la costuri egale. Poate ca a trecut de mult momentul când încă cunoşteam pe toată lumea din reţea, dar principiul a rămas.

Forma juridică

In iunie 2004 grupul de prieteni care a pus bazele la ceea ce este acuma infrastructura OPALID a hotărât să dea forma legală întregii activităţi, înfiinţând asociaţia. La vremea respectivă fenomenul "reţelelor de cartier" era încă la început, dar încă de atunci am ţinut să ne distanţăm direct de aspectul comercial (furnizor de servicii internet) care însoţeşte de obicei acest domeniu de activitate. OPALID este şi va rămâne o asociaţie neguvernamentală şi non-profit.
[ top ]

Statutul de membru

Asociaţia OPALID este compusă din membri asociaţi, onorifici şi susţinători. Pentru a avea acces la serviciile pe care asociaţia le pune la dispoziţie, trebuie mai întâi să devii membru, completând cele două exemplare ale Cererii de Adeziune şi depunându-le la sediul asociaţiei. Odată înscris în asociaţia noastră ai acces nelimitat la toate resursele pe care le punem la dispoziţie, indiferent de data înscrierii sau de momentul când o anumită resursă devine disponibilă. Concret, orice îmbunătăţire în calitatea unui serviciu, o facilitate suplimentară sau orice alt beneficiu care vine din activitatea asociaţiei şi care se adaugă în timp va fi imediat disponibil, fără nici un cost suplimentar sau discriminare în funcţie de data de adeziune: upgrade-uri gratuite pentru totdeauna. Spre exemplu, în cazul lăţimii canalului de date, în cazul în care se fac upgrade-uri, toţi membrii beneficiază în mod imediat şi automat de suplimentul achizitionat. Egalitatea între membri este sustinută şi de faptul că nu există servicii diferenţiate; noi nu avem "abonamente", nu percepem cotizaţii mărite pentru un serviciu "superior".
[ top ]

Ce este altfel faţă de un ISP?

În primul rând atitudinea; OPALID se apropie mai mult de conceptul de comunitate, nu de furnizor de servicii internet. Serviciile de care membrii noştri se bucură sunt exclusiv în regim "best effort". Nu promitem "luna de pe cer" dar în 3 ani de activitate am dovedit că ştim să ne respectăm membrii, că serviciul de acces internet să fie peste majoritatea ofertelor comerciale şi deşi nu oferim un SLA ("Service Level Agreement") comercial, disponibilitatea serviciului la nivelul core-ului a fost de peste 99.5%.
În cazul unui ISP, la fel ca în cazul oricărei întreprinderi comerciale, există nevoia de profit, noţiune care nu se regăseşte în cazul OPALID. Toate fondurile adunate prin intermediul cotizaţiilor lunare sunt direcţionate către plata canalelor de date achiziţionate de la furnizorii noştri precum şi către întreţinerea şi îmbunătăţirea infrastructurii organizaţiei. Exact această diferenţă financiară sporeşte calitatea serviciului de care se bucura membrii noştri, ridicându-l peste alte oferte comerciale.
[ top ]

Concret: cât de bine merge internetul, cât de mare este cotizaţia lunară?

Noi nu comparăm serviciul pe care-l oferim cu ofertele comerciale pentru că practic lăţimea de bandă creşte o dată la câteva luni. Totuşi multe persoane care doresc să se înscrie în asociaţie vor să ştie măcar o aproximare înainte de a se hotarî. In prezent, accesul metropolitan este de 100 Mbps si nu este limitat in nici un fel. Accesul în extern variază între minim 384 Kbps şi maxim 17 Mbps, toţi membrii dispunând de adrese IP publice (rutabile în internet) individuale. Nu există nici o diferenţiere între traficul download şi cel upload. Cotizaţia lunară este de 35 RON.
[ top ]

Sună prea bine; sigur undeva este o capcana, nu?

Totdeauna există un revers al medaliei; aşa încât o să vorbim deschis şi despre diferenţele care pot avea influenţe negative, comparativ cu un serviciu comercial dedicat. În primul rând trebuie să subliniem faptul că nimeni nu "trăieşte" din această asociaţie. La fel ca şi tine, toţi avem serviciu şi operatiunile de mentenanţă sau extindere nu le putem efectua decât în week-end-uri. Sigur, nimeni nu este rău intenţionat, alegem orele cu impact minim, dar din păcate nu totdeauna putem alege perioada optimă din săptămână.
OPALID nu garantează un anumit mediu de trafic (SLA-ul amintit mai sus). In practică, minimul s-a dovedit a fi peste maximul altor oferte comerciale, dar ţinem să subliniem faptul că nu există o obligaţie din partea asociaţiei de a garanta un minim de bandă, un minim de packet loss sau de latenţă. Tot ce putem să facem este să îţi promitem că ne străduim să îţi depăşim aşteptările...
[ top ]

Un membru nu este acelaşi lucru cu un abonat?

Cel puţin în cazul OPALID, îţi spunem cu siguranţă că NU. Un abonat plăteşte o sumă de bani care reprezintă contravaloarea serviciului pe care i-l pune la dispoziţie compania de telecomunicaţii. Membrii OPALID plătesc o cotizaţie lunară care este percepută la fel ca la orice alt club sau asociaţie normală. Să întărim această afirmaţie printr-o analogie: să presupunem că există asociaţia X, profilată pe posesorii de automobile marca Y. Toţi membrii asociaţiei plătesc o cotizaţie lunară, iar faptul că sunt membri oficiali le dă dreptul la diverse servicii, cum ar fi: discount-uri la service, consumabile gratuite, prioritate la înscrierea pe lista pentru operaţiuni de mentenanţă, etc. Ca să încheiem analogia, membrii OPALID primesc acces internet gratuit în baza însuşi statutului de membru. Cotizaţia nu reprezintă plata pentru accesul la internet; acesta este şi motivul pentru care nu oferim servicii diferenţiate, cu preţuri diferite: OPALID nu vinde servicii, doar le pune la dispoziţie membrilor şi aceasta cu caracter gratuit.
[ top ]

Sunt deja conectat la internet; de ce să mă înscriu în OPALID?

Legăturile noastre nu sunt în nici un fel limitate din punct de vedere al capacităţii. Ele evoluează dinamic în funcţie de bugetul de care dispune asociaţia. Însuşi faptul că te-ai înscris îmbunătăţeşte calitatea serviciilor pentru toţi membrii. Faţă de un abonament obişnuit care capătă un upgrade poate o dată pe an, iar şi acela deseori simbolic, noi ne îmbunătăţim constant legăturile şi echipamentele. În 2006, spre exemplu, lăţimea canalului nostru de date extern a crescut de 8 ori (faţă de începutul anului), în upgrade-uri succesive. Cât de dese sunt aceste upgrade-uri ţine doar de numărul de membri care se înscriu în asociaţie şi care îşi plătesc corect cotizaţia. Chiar dacă ai deja un abonament la internet, noi te încurajăm să ni te alături... în curând vei folosi acea conexiune doar ca back-up...
[ top ]

Reguli de conduită bine stabilite

În interiorul unei asociaţii ca a noastră există mai multe "reguli de conduită online" (specificate în Regulamentul de Ordine Interioară) care trebuiesc respectate şi care sunt puse în aplicare cu mai multă vigoare decât în cazul unui ISP. Spre exemplu situaţiile legate de abuzuri electronice de orice fel (spam, flood, etc.) sunt mult mai aspru pedepsite. Dacă un ISP ar suspenda temporar accesul unui abonat care comite asemenea acte, în cazul OPALID, pe lângă o amendă internă, în funcţie de gravitatea cazului, se poate ajunge până la excluderea definitivă a membrului din asociaţie. Printre regulile impuse membrilor nostri se găsesc şi două restricţii speciale: accesul din intern către portul 25/tcp este blocat (prevenire spam) şi porturile din extern 1-1024/tcp înspre reţeaua noastră sunt de asemenea blocate (prevenire hosting de servicii bine-cunoscute neaprobat). Aceste restricţii sunt generice şi pot fi eliminate în cazuri individuale dacă sunt însoţite de o explicaţie corectă. Dacă nu înţelegi despre ce este vorba mai sus, nu trebuie să-ţi faci griji: sigur nu te afectează nici una dintre ele; scopul lor este prevenirea abuzurilor şi a desfăşurării de activităţi comerciale folosind reţeaua asociaţiei.
[ top ]